Rezultati ankete "Percepcije i trendovi - Veštačka inteligencija u medijima u Srbiji"
Tim Mediji.Inovacije je sproveo anketu sa više od 100 medijskih profesionalaca i povezanih aktera u Srbiji o uticaju veštačke inteligencije (AI) na medijsku industriju u septembru 2024. godine. Nalazi su pokazali da 42% ispitanika veruje da će AI pozitivno uticati na industriju, 36% je neutralno, dok 21% predviđa negativne ishode. Ova pomešana osećanja odražavaju mišljenja novinara, urednika, menadžera, direktora, predstavnika akademske zajednice, nevladinih organizacija i komercijalnog sektora.
Iako većina ispitanika vidi AI kao pozitivan uticaj na medijsku industriju, izražena je zabrinutost zbog šireg društvenog uticaja tehnologije. Istraživanje je otkrilo da 31% ispitanika strahuje da će AI imati negativan uticaj na demokratske procese, dok je samo 14% optimistično u vezi sa tim uticajem. Slično tome, 37% očekuje da će tačno izveštavanje biti ugroženo, dok 23% veruje da bi AI mogao poboljšati tačnost.
Potencijal AI-a za povećanje dezinformacija identifikovan je kao glavna briga za 35% učesnika, dok su sledeći strahovi pad kvaliteta novinarstva i problem etike i privatnosti podataka, što je zabrinutost za 14% ispitanika. Benefiti AI-a u analizi podataka (47%) i povećanju produktivnosti (45%) prepoznate su kao ključne prednosti.
Značajan nalaz ankete odnosi se na skepticizam u vezi sa sposobnošću AI-a da zameni novinare. Velika većina od 65,7% ispitanika veruje da AI ne može u potpunosti zameniti ljudske novinare, dok 29,5% misli da AI može preuzeti određene zadatke, a samo 4,8% veruje da je potpuna zamena moguća.
Korišćenje AI-a nastavlja da raste neujednačeno u Srbiji. Većina novinara i urednika (42%) koristi AI povremeno, još 30% ga retko koriste, dok su menadžeri su više angažovani – njih 56% navoda d često koriste AI.
Istraživanje ističe i optimizam i zabrinutost, sugerišući da, iako se AI vidi kao alat za poboljšanje produktivnosti i rada sa podacima u novinarstvu, njegovi širi implikacije za demokratske procese, etiku i kvalitet novinarstva ostaju ključna pitanja za budućnost.
Rezultati ankete predstavljeni su na događaju InfoJam 2024 „AI u redakcijama“, koji je okupio skoro 120 predstavnika medija iz Srbije i inostranstva, 25. septembra, a koji je organizovao tim Mediji.Inovacije. Sve rezultate možete pronaći ovde.